För att ha en bra kundrelation behövs ett bra verktyg som håller reda på hur kontakt mellan kund och företag går till. Ett bra CRM-system håller ordning på kundlistor och kundhistoria, samt är lätt att använda av alla anställda.
Vad är egentligen CRM?
Till att börja med är CRM en förkortning för customer relationship management, det vill säga hantering av kundrelationer. Med ett CRM-verktyg kan man göra detta mer aktivt och effektivt. Det räcker inte längre att skicka en julhälsning en gång om året till sina trognaste kunder. Idag måste man sticka ut mer än så och jobba hela tiden med kundrelationerna. Men vad gör egentligen ett bra CRM verktyg för att förbättra denna relation? Man kan säga att det agerar som ett IT-stöd för att hålla ordning och effektivisera insamlad kundinformation. På det sättet kan man skapa smarta lösningar för marknadsföring och kundsupport. Huvudsyftet är att få fler nöjda kunder som stannar kvar.
Effektivisering och ordning
När kundlistorna blir långa blir det svårt att ha en överblick men också att kunna vända sig med olika erbjudanden till olika sorters kunder. Man kan också ha kundinformationen spridd på flera ställen, vilket ett bra verktyg kan samla ihop till ett enda. Kunderna blir överraskade när kundservicen kan löpa smidigt med ett bra CRM-system som samlat ihop den nödvändiga informationen för att kunna hjälpa kunden. Det är även ett bra stöd för de anställda att kunna gå bakåt och se vilken kontakt kunden redan haft med företaget, för att slippa sända ut samma information för tätt inpå, eller för att kunna ge specialerbjudanden.
Myter om CRM-system
Många tror att ett CRM-system ska ersätta allt som redan finns på ett företag. Men ett CRM-system ska inte ersätta precis alla andra lösningar som redan finns, det är tänkt att kunna integreras med andra program. Grundtanken är dock att CRM-systemet samlar all kundinformation på samma ställe. En annan myt är att ett CRM-system är tidskrävande och krångligt. I själva verket är det motsatsen som gäller. Det är tänkt att minska ned tiden för att få fram kundinformation, och även göra det så enkelt så att alla på en arbetsplats kan arbeta med det. Det är inte heller bara stora företag som har nytta av detta. Även små företag och organisationer behöver hålla koll på vilken kontakt man har över tid med kunderna.